piątek, 4 stycznia 2013

Aż tyle za sól?

Dawno dawno temu cieszyłyśmy się z ciocią E., że o to na naszym rynku pojawiła się przyprawa z typu vegeta bez dodatku chemii czyli glutaminianu sodu itp. Fajnie, zielone opakowanie kojarzy się z naturą, wreszcie mogę dodawać do zupy samo zdrowie.

Widać nudzi mi się ogromnie ostatnio  ponieważ przyjrzałam się dokładnie składowi tej naturalnej przyprawy:
sól, suszone warzywa (30%), cukier, ekstrakt drożdżowy, przyprawy.
Warzywa i przyprawy są wymienione na opakowaniu.

Mnie zastanowiła jedna rzecz. 

Zgodnie z zasadą, że lista składników umieszczana jest na opakowaniu według ilości użycia poszczególnego składnika, soli tam musi być nie mniej niż 95g. (Optymistycznie przyjęłam, że przyprawy stanowią około 10g.)

Czyli:
sól -95 g
warzywa -45 g
przyprawy -10 g
razem - 150 g.

Idąc dalej tym tokiem myślenia.
Te 10 g cukru, pieprzu i kurkumy wyceniłam sobie na oko na jakieś 0,50 zł. 
Warzywa na 2,30 zł, bo po tyle kupiłam mieszankę samych suszonych warzyw(50g).

Za to opakowanie zawierające 150 g trzeba zapłacić około 5 zł. 
Pozostała część ceny to sól.
95 g soli za 2,20zł to daje około 23 zł za kilogram soli.
 

Gdzie tu sens? Jeżeli chcemy dodać więcej suszonych warzyw automatycznie dodajemy więcej soli.
Płacić tyle za sól tylko dlatego, że już ktoś to za nas wymieszał?

Dla mnie rozbój w biały dzień. :)

 
 
 

2 komentarze:

  1. Wiecej tego nie kupie! E.

    OdpowiedzUsuń
  2. To jest niestety zasada 'dzialania' wiekszosci tego typu przypraw; zdecydowanie lepiej jest dodac tyle soli ile sie lubi i przypraw, jakie sie lubi. Na szczescie od bardzo dawna nie uzywam juz tego typu 'wynalazkow' ;)

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Prawa autorskie

Zdjęcia i teksty, o ile nie zaznaczyłam, że jest inaczej, są mojego autorstwa i podlegają prawu autorskiemu. Zanim skopiujesz - zapytaj.